Köpa färdig deg eller göra själv?

Mamma har alltid gjort egen pepparkaksdeg, och de kakorna blir alltid godast!
Nu så fuskade ju Janne med att köpa en färdig deg, men till nästa gång tjejerna kommer ska jag ha gjort en egen :)
Jag fick mammas recept och det ser ut såhär;
  • 2 dl vatten
  • 1 dl ljus sirap
  • 400g socker
Och detta ska kokas ihop tills sockret har smält.
Under tiden ska du smula ner 275g margarin i en bunke och sedan hälla i den varma smeten där i.
När smöret har smält ska kryddorna och mjölet i;
  • 1 msk bikarbonat
  • 1 msk kanel
  • ½ msk malda nejlikor
  • 1 ½ msk ingefära
Kryddorna ska blandas ihop med 11 dl vetemjöl.
Sedan ska mjöl-krydd-blandningen röras ner i bunken med smeten, och det ska röras tills mjölklumparna är borta.
Innan bakning ska smeten stå i kylen med plast över i minst 1 dygn.
Kakorna ska gräddas i ugnen på 225 grader i ca 5-10 min. Akta så de inte bräns! Det är väldigt lätt!
Och om man vill ha kristyr ska man blanda ihop 2 dl florsocker med ½ äggvita.
På det här receptet kommer jag göra min pepparkaksdeg :)
Jaha... Vad ska man berätta nu då?
Jo! För två veckor sedan lyssnade jag på P3 i väntrummet då de pratade om barn och curlingföräldrar och då var det en brud som sa något liknande med detta (kommer inte ihåg exakt);
Vi föräldrar har som en överenskommelse med våra barn. Vi curlar dom och dom går med på att vara våra barn...

Tyckte det lät lite konstigt :P
Jag fattar inte riktigt vitsen med att curla sina barn...? Självklart ska man hjälpa dom och finnas där och allt det där, men man kan ju inte hålla på och soppa banan för dom hela deras uppväxt! Då får de ju aldrig lära sig att ta eget ansvar och lära sig att man måste kämpa och jobba för att komma framåt...
Jag tänker i alla fall aldrig bli en curling-morsa!

Kommentarer
Postat av: Nettan

Derasmorsa är curling morsa så de räcker...



Svärmor hade med egen deg å baka me trollen här

2010-11-29 @ 20:55:52
Postat av: Lenita

men ofta man har en köksvåg hemma :O

2010-11-30 @ 20:04:11
URL: http://www.prinsessanbananhammock.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0